Juridisch medewerker
Femke Prinsen
Internationaal handelsrecht, Intellectuele Eigendom en IT-recht
Hoe vaak komt het wel niet voor; er wordt een valse recensie of een negatieve review geplaatst op internet waar je als bedrijf niet blij mee bent. Want alsdan te doen?
Je kunt de plaatser van de recensie uitnodigen voor een gesprek, en deze verzoeken om de recensie te verwijderen. Maar dan moet je uiteraard wel weten wie de plaatser van de review of de recensie is.
Je kunt ook het platform waar de review op staat verzoeken om deze te verwijderen. Dus staat de negatieve review op Google, dan kun je Google verzoeken om die te verwijderen. De meeste platforms hebben daar vaste procedures voor. Dat is een lange route, maar wel de te bewandelen weg, zeker als je niet weet wie de plaatser is. Je kunt het platform, naast verwijdering van de review of recensie, ook verzoeken om de NAW gegevens en/of het IP adres te verstrekken van de plaatser. Opdat je, aan de hand van deze gegevens kunt achterhalen wie de plaatser is, om deze rechtsreeks aan te kunnen spreken.
Wordt het verwijderen van de recensie geweigerd, door het platform of door de plaatser zelf, dan is er nog de mogelijkheid om in kort geding bij de rechter te vorderen dat de recensie wordt verwijderd.
Daar zijn al best wat uitspraken over gedaan. De rechter dient dan twee rechten af te wegen:
Recentelijk is er in kort geding ook weer zo’n uitspraak gedaan.
Hierin verzocht een verloskundige en praktijkhouder van een eenmanszaak een voormalige cliënte, om de door de cliënte geschreven recensies te verwijderen van internet. Voorafgaand aan dit verzoek had de verloskundige de cliënte uitgenodigd voor een gesprek, op welke uitnodiging niet werd ingegaan.
De voormalig cliënte had verschillende recensies geschreven, in die zin dat ze haar eerdere recensies meerdere keren had aangepast, als gevolg waarvan de oudere berichten van internet verdwenen. Eerst beoordeelde de voormalige cliënte de praktijk met 3 van de 5 sterren. Met een flink lange tekst erbij waarbij de weergave van de ervaring van de cliënte werd beschreven. Die recensie werd uiteindelijk veranderd in een beoordeling van 1 van de 5 sterren. Als laatste met de tekst erbij: ‘Wij zijn ontevreden over de praktijk.”
De verloskundige heeft keer op keer verzocht om verwijdering van de recensies. Ook middels een advocaat (waar de voormalige cliënte in haar recensie dan weer over schreef). Na de laatste aanpassing naar 1 ster en de korte opmerking niet tevreden te zijn over de praktijk, liet de verloskundige het er niet bij zitten. Zij startte een kort geding en vorderde verwijdering van de recensie. De voorzieningenrechter beoordeelde als eerste dat zij de eerder geplaatste en weer verwijderde recensies niet hoeft te beoordelen op rechtmatigheid. Deze waren namelijk niet meer zichtbaar. Het ging dus nog puur om beoordeling van die ene ster en de tekst: ‘Wij zijn ontevreden over de praktijk.”
Zoals aangegeven dient de rechter de belangen af te wegen die botsen bij het samenkomen van het recht op bescherming van iemand zijn goede naam tegen lichtvaardig gepubliceerde beschuldigingen en de vrijheid van meningsuiting. Het belang van de verloskundige is het niet blootgesteld worden aan ongefundeerde verdachtmakingen die haar naam en reputatie onnodig schaden. Het belang van de voormalig cliënte is dat zij zich in het openbaar kritisch moet kunnen uitlaten over haar ervaringen. Ook als die ervaringen negatief zijn.
Ook is van belang of de betreffende recensie zo is geschreven dat het voor een lezer duidelijk is dat het enkel gaat om een mening.
Volgens de verloskundige was de inhoud van de recensie feitelijk onwaar. De rechter is echter van oordeel dat de recensie kort is, in niet ongebruikelijk taalgebruik en een mening verwoordt die voortkomt uit een gevoel. De rechter is van oordeel dat de voormalig cliënte een persoonlijke mening deelt over een negatieve ervaring.
Verder heeft de verloskundige aangegeven dat de recensie, onnodig grievend is en dat de recensie geen openbaar belang diende. Kennelijk heeft de verloskundige echter niet aannemelijk kunnen maken dat dat de verloskundige door deze negatieve recensie een concreet risico heeft gelopen of nog loopt op blijvende reputatieschade of inkomstenverlies. Ze heeft wel aan kunnen tonen dat het aantal aanmeldingen daalde van 15 naar 2 per maand, maar niet dat dat komt door de recensie. Het causale verband tussen de recensie en de teruglopende omzet kon niet worden aangetoond.
Bij de beoordeling speelde overigens ook mee dat de verloskundige actief haar cliënten aanspoorden om een recensie achter te laten. “In dat kader heeft zij in beginsel te accepteren dat iemand ook een negatieve recensie plaatst”, aldus de rechter.
De rechter heeft dus geoordeeld dat de geplaatste recensie niet onrechtmatig is tegenover de verloskundige, dat de vrijheid van meningsuiting van de voormalig cliënte dus niet beperkt mocht worden en dus dat die recensie niet verwijderd hoefde te worden.
Dus, als een geplaatste recensie feitelijk juist is, of duidelijk een mening verwoord, dan weegt het recht op vrijheid van meningsuiting zwaarder, dan als de recensies onjuist zijn.
Onrechtmatige review? Welke schade krijgt u vergoed?
Ook voor vragen over negatieve reviews en valse recensie en wat hiertegen te doen, kunt u terecht bij de advocaten van WiseMen Advocaten.
Wilt u gebruikmaken van onze parate kennis en ons met enige regelmaat bellen? Neem een abonnement op de Virtuele Juridische Afdeling. Mail direct even dan ontvangt u vrijblijvend de voorwaarden.
Meer weten? Bel of mail gerust:
T. +31(0)70-3819281
E. info@wisemen.nl
Voor de laatste ontwikkelingen schrijft u zich nu in voor de
Internationaal handelsrecht, Intellectuele Eigendom en IT-recht